Jakich cech szukają pracodawcy u kandydatów do pracy?
Definicja pracownika „idealnego” zmieniała się na przestrzeni lat. Wpływ na to miało wiele różnych czynników, m.in. zmiana pokoleń na rynku pracy, zmieniające się warunki pracy, oczekiwania pracodawców oraz kandydatów, a także realia rynku pracy.
Obecnie pracodawcy poszukujący pracowników, najczęściej szukają osób posiadających wymienione poniżej cechy:
- odpowiedzialność – to ważna cecha, dla pracodawcy ważne jest, żeby pracownik brał odpowiedzialność za powierzone obowiązki;
- komunikatywność – to też cecha, która jest pożądana u kandydatów, oczywiście nie w każdej branży, nie na każdym stanowisku będzie to tak samo ważna, nie mniej posiadacz tej cechy będzie miał większe szanse na zdobycie zatrudnienia, ponieważ nawet jeśli praca nie wymaga kontaktu z klientem, umiejętność komunikacji z zespołem/kierownictwem jest niezwykle ważna;
- chęć współpracy – wydawać by się mogło, że każda osoba która rozpoczyna pracę jest gotowa do współpracy, jednak nie jest to takie oczywiste. Pracodawcom zależy na tym, żeby pracownik był chętny do współpracy zarówno z pracodawcą/kierownikiem, jak i z zespołem;
- elastyczność – ta cecha obecnie jest bardzo ważna, mamy tak szybko zmieniającą się rzeczywistość, że każdy pracownik musi umieć dopasować się do zmieniających się warunków pracy i uzupełniać swoje kwalifikacje;
- kreatywność – to słowo w ostatnich czasach jest bardzo popularne, wielu pracodawców oczekuje od swoich pracowników, żeby byli kreatywni; wielu osobom to słowo mogło kojarzyć się z pracownikiem agencji reklamowej, grafikiem czy projektantem wnętrz, tymczasem ta cecha wymagana jest również u pracownika banku, urzędnika czy pracownika administracyjnego;
- chęć nauki – w obecnych czasach, gdzie rzeczywistość zmienia się w bardzo szybkim tempie, pracodawcy oczekują, że ich pracownicy będą chcieli podążać za zmianami i będą chcieli dopasować swoje kompetencje do realiów rynku pracy; większość branż rozwija się, a co za tym idzie pracownik musi się rozwijać, żeby być konkurencyjny i atrakcyjny na rynku pracy;
- samodzielność – w związku z tym, że rynek pracy zmienia się dynamicznie, występuje rotacja pracowników, często zdarza się tak, że pracodawcy muszą zatrudnić kogoś na „już”, zależy im, żeby była to osoba, która szybko wdroży się w nowe obowiązki i nie będzie wymagać ciągłej pomocy;
Powyższa lista zawiera tylko część z cech, które wg pracodawców powinni posiadać pracownicy.
Tak naprawdę, trudno byłoby stworzyć zamkniętą listę najważniejszych cech pracowników, ponieważ „idealny kandydat” dla jednego pracodawcy, nie będzie już idealnym kandydatem dla innego pracodawcy. Można jednak wyselekcjonować te cechy, które są najczęściej poszukiwane przez pracodawców.